Internet en de apotheek om de hoek

De afgelopen 10 weken veranderde er het één en ander in de wereld en daar wil ik het met jullie over hebben. Het online verhaal. Jullie spreken er al heel lang over. Ik voel de onrust, de angst en de verliesaversie bij de meesten onder jullie. In het licht van Corona is het tijd om het een en ander met jullie te delen.

Internet en nu?

Eind vorig jaar deelde ik mijn visie op de Farma sector voor 2020. Deze visie staat uiteraard nog steeds als een paal boven water:  

  • We hebben in België en Luxemburg één van het meest zorg-performante apothekersnetwerken ter wereld.
  • De zorgrol van een apotheker is van onschatbare, medische waarde voor de patiënt.

Ik heb daarop onnoemelijk veel positieve reacties gekregen en mijn vertegenwoordigers ook. Hartelijk dank daarvoor, het heeft me sterk ontroerd.

 

Wie had op dat moment gedacht dat ons land twee maanden later in een wurggreep zou worden gehouden door een vijand kleiner dan een korreltje zand. En ja, ik vind dat de bevoegde instanties jullie in de steek hebben gelaten. Het feit dat jullie toch je plan hebben getrokken en hebben overwonnen, spreekt boekdelen. Jullie zijn een taai ras!

 

Luister, internet is er en zal niet meer weggaan, zoals de Amerikanen zeggen “It’s here to stay!” Aankoopgewoontes veranderen, winkels verdwijnen en marketing is radicaal veranderd. De geprinte media hebben al een riant verlies geleden (denk maar aan de reclame in de gele gids) en het is nu de beurt aan radio en TV om verliezen te incasseren. Wie is de grote winnaar, je raadt het al: Het internet. En deze trend zal zich in de zeer nabije toekomst extreem verder ontwikkelen. Je hiertegen verzetten is nutteloos, denk maar aan je eigen smartphone.

 

Ik lees heel vaak boze berichten op apothekers-fora over dat-en-dat bedrijf maakt reclame op Facebook en dan met een bestel-link naar een grote online apotheek. Ik voel jullie frustraties en machteloosheid bij de commentaren. Sommigen onder jullie schrijven dan “Deze firma ligt hier buiten.”, “Ik koop daar nooit meer iets.” En vervolgens ziet één van mijn vertegenwoordigers dat gamma een tijdje later nog doodleuk staan in jullie apotheek. Dat is begrijpelijk hoor: gamma eruit = omzet eruit. Ik begrijp jullie kreten echter heel goed: “Onmacht!”

 

Hoe werkt online marketing nu eigenlijk echt?

  • Je presenteert de klant een gepersonaliseerde boodschap in een aantrekkelijk formaat (filmpje of een inspirerende foto met een quote)
  • Je voorziet een button om op te klikken – vb. “meer info” of “koop nu”
  • De klant komt terecht op een verkooppagina met sexy product info die aanzet tot aankopen
  • Vervolgens MOET je de klant de optie bieden om DIRECT de aankoop te kunnen doen – doe je dit niet volgt er gewoon geen aankoop

Waarom moet die aankoop dan wel direct gebeuren? Dat is heel eenvoudig! Mensen zien vandaag de dag een massa aan informatie passeren en gemiddeld 2 minuten later zijn ze dat product van die ene advertentie al lang vergeten. Dit is dan ook de reden waarom online marketing met als conclusie “verkrijgbaar bij de apotheek” quasi niets oplevert en enkel kosten creëert. Bij Eureka Pharma hebben we daarom tot op heden nog maar zeer weinig online marketing gedaan. We willen jullie niet in je rug schieten en  tegelijker tijd denken wij ook na over oplossingen. 

 

Ik heb hier de afgelopen dagen met een heel aantal apothekers lang over gesproken en de hamvraag bij de meesten onder jullie blijft: “Hoe kunnen we ons wapenen tegen het omzetverlies door online verkopen?". Ik ben de eerste die zegt dat jij je in jouw apotheek moet focussen op de zorg voor je patiënten en dat blijf ik ook herhalen. Corona gooide daar echter behoorlijk wat roet in het eten en het online aankopen zit meer dan ooit tussen de oren van de mensen. Het zal er waarschijnlijk ook niet meer uitgaan. Ik sprak hierover met mijn zakenpartner, Wendy Lefebvre – Apotheker, en hij heeft een aantal valabele ideeën geopperd die ik nu met jullie wil delen. Waar het op neer komt is dit: “If you can’t beat them, join them.”

 

De bedoeling is natuurlijk niet dat iedere apotheek haar eigen webshop ontwikkelt. Dit is immers specialistenwerk. 

 

Waar wij aan denken is dit:

  1. Er wordt een nieuwe nationale, tweetalige online apotheek opgericht
  2. Dit gebeurt vanuit een coöperatief gedachtengoed – iedere participerende apotheek is mede-eigenaar
  3. Er is één centraal magazijn (idealiter in samenwerking met “iets” dat reeds bestaat)
  4. De klanten die online iets kopen dienen voor het uitchecken hun apotheek te selecteren 
  5. De klanten hebben dan 2 leveringsopties
    • Afhalen bij de apotheek die zij selecteerden 
    • Thuislevering
  6. In beide gevallen krijgt de geselecteerde apotheek een commissie op de verkoop
  7. De apotheker hoeft de producten niet noodzakelijk in stock te hebben, daar ze bij optie “Afhalen bij de apotheek” ook worden geleverd, maar dan in de apotheek
  8. Enkel de apotheken die mede-eigenaar zijn van deze nieuwe online apotheek kunnen worden geselecteerd door de klant bij de check-out

 

Dit idee is ons cadeau voor jullie, begin erover te spreken, verenig jullie, ga naar jullie vakverenigingen. Eureka Pharma heeft geen verborgen agenda en wij hebben ook niet zo’n webshop klaar staan. Mijn motivatie is dat ik mij wil inzetten voor de toekomst en het welzijn van de apothekers-sector. Deze ligt mij namelijk nauw aan het hart en jullie ook!

 

Het heden is bij jullie en de toekomst is van jullie. Grijp hem dus vast met beiden handen!

 

Succes,
Remko Smaak – CEO