Bij het gebruik van sociale media voor jouw apotheek is het belangrijk dat je hier zorgvuldig over nadenkt. Wanneer je in het wilde weg gaat posten, zal dit weinig effectief zijn. Sociale media kunnen een krachtig tool voor meer bereik en interactie zijn. De voorwaarde is wel dat je ze op de juiste manier gebruikt. Zo kan je op voorhand een aantal terugkerende thema’s kiezen waarover je zal communiceren op sociale media. Geef elk thema een aangepast design voor een professionelere uitstraling. In deze blog duiden we het belang van sociale media en geven we enkele tips om jou apotheek sociale media proof te maken.
Het belang van sociale media voor jouw apotheek
Waarom is het nu eigenlijk zo belangrijk om met je apotheek aanwezig te zijn op sociale media? Mensen gebruiken de verschillende sociale media platformen niet louter om te connecteren met hun vrienden en kennissen. Het wordt evengoed gebruikt om informatie op te zoeken die hen helpt of beïnvloedt bij het maken van keuzes. Dat wil dus zeggen dat wanneer mensen enkel concurrerende apothekers online tegenkomen, de kans groot is dat ze voor één van deze kiezen. En dit om de simpele reden dat ze jouw apotheek niet kennen of nooit te zien krijgen in hun feed.
Voordelen van sociale media voor jouw apotheek
Een eerste belangrijk voordeel van je online aanwezigheid is dus het vergroten van je naamsbekendheid. Door actief content te posten op verschillende sociale mediakanalen zullen zowel bestaande als potentiële klanten de naam van je apotheek vaker zien voorbijkomen. Hierbij gaat het om het creëren van awareness. Wanneer een potentiële klant een keuze moet maken tussen verschillende apothekers zal hij meer geneigd zijn om te kiezen voor een apotheker waar hij of zij reeds bekend mee is.
Een tweede voordeel dat sociale media zo belangrijk maakt is klantenbinding. De kost om een bestaande klant te behouden is altijd lager dan die om een nieuwe klant aan te trekken. Het aantrekken van klanten gebeurde vroeger voornamelijk doormiddel van mond-tot-mond reclame. Mensen die tevreden waren over hun apotheek raadden deze aan bij hun vrienden en familie. Deze mond-tot-mond reclame bestaat uiteraard nog steeds maar speelt zich nu online af. Waar mensen vroeger fysiek over hun ervaring vertelde, doen ze dit nu via hun sociale mediakanalen. Wanneer je goede content creëert zullen mensen hierop reageren of dit delen met hun netwerk, wat de klantenbinding ten goede komt. Wil je graag meer informatie over hoe je je klantenbinding kan vergroten? Lees dan zeker ook onze blog over klantenbinding voor jouw apotheek!
Een ander voordeel dat goede content met zich meebrengt is differentiatie. Net zoals online aanwezigheid voor jouw apotheek belangrijk is, geldt dit ook voor je concurrenten. Ook zij zullen proberen zoveel mogelijk bereik en interactie te halen op sociale media. Daarom is het belangrijk om de juiste content aan te bieden en je zo te differentiëren van andere apothekers. Heb je een bepaalde expertise in iets? Vertaal dit dan zeker in de content die je deelt.
Tips om interessante en relevante content te maken rond jouw apotheek
Om je te differentiëren van concurrenten en in het oog te springen op sociale media geven we enkele tips over wat je zoal kan posten online.
Een manier om je klantenbinding te vergroten is je team in de kijker zetten. In eerste instantie kan je elke medewerker kort even voorstellen. Eens elk personeelslid geïntroduceerd is bij de klanten, kan het personeel in een andere context in de kijker gezet worden. Denk bijvoorbeeld aan verjaardagen, aantal jaar in dienst, … Door je collega in de kijker te zetten creëer je een vertrouwd gezicht bij de klanten. Zo verklein je de afstand tussen apotheker en klant. Dit komt de klantenbinding allemaal ten goede.
Een tweede goede vorm van content is “een blik achter de schermen”. Dit vergroot de betrokkenheid van de klanten. Zaken die ze normaal niet in de winkel te zien krijgen, zijn nu toegankelijk via sociale media. Je kan ze een beter beeld geven van hoe de werking van een apotheek eruitziet. Bijvoorbeeld: de bereiding van bepaalde medicijnen of het inventariseren ervan.
Wil je meer tips over hoe je goede content maakt rond jouw apotheek? Bekijk dan zeker ons e-book over sociale media!
Deel dit blogbericht
Jouw assortiment aanvullen met onze medische hulpmiddelen en voedingssupplementen?
Het is belangrijk dat we elkaar ontmoeten.
Jouw assortiment aanvullen met onze medische hulpmiddelen en voedingssupplementen?
Het is belangrijk dat we elkaar ontmoeten.
Eureka Pharma
Harelbeeksestraat 81
8520 Kuurne
+32 (0)56 66 57 00
info@eurekapharma.be
Maandag
9:00 - 12:30 en 13:00 - 17:00
Dinsdag t.e.m. donderdag
8:30 - 12:30 en 13:00 - 17:00
Vrijdag
8:30 - 12:30 en 13:00 - 15:30
© Eureka Pharma - BE 0877 239 492 - Privacy Policy - Algemene voorwaarden